Tuesday, September 23, 2008

Kuih Raya 2 dan Kenangan

Ni gambo kuih raya lagik.. biskut cornflake blueberry... baru dapat semalam.. ada lg 2 yg InsyaAllah akan dapat hari nih.. biskut makmur and choc. chip. Bila aku perati2 balik.. banyak pulak kuih raya yg aku beli tahun nih... yer la kan.. semangat lebih sket... 4 tahun dah beraya kat perantauan.. ni baru dapat beraya di tanah air...
Selalunya kan.. time2 camni aku akan menunggu kotak2 kiriman dari mak dan mak mertua aku... dan biasanya apa yang aku dapat adalah set baju raya utk kami sekeluarga dan kuih raya yang hancur atau separa hancur.. time ni la rasa berharga sungguh kuih raya ni weh.. siap asingkan satu2... masukkan dlm bekas lain... yang hancur2nya pulak makan pakai sudu.. huhuhu sedih kan....

Pastu biasanya rumah aku akan jadi port budak2 bujang utk berbuka puasa dan makan2 perabih kuih raya. Biasanya abang dan budak2 bujang tu akan solat isyak dan terawikh sama2. Pastu lepak2 lagik sambil minum milo dan layan PS2 atau layan movie kat TV. Budak2 bujang nih mmg selalu datang umah aku sementelah abang mmg rapat dengan derang. Alhamdulillah.. bila tetamu selalu kerumah.. rezeki pun derang bawa bersama... mmg kat sana walaupun tak la mewah (yerla mana nak mewah alaun student jer kan) tapi hati tenang dan happy ajer.. hmm really miss that momment...

Malam raya pulak kami akan buat takbir rumah ke rumah... golongan bujang dan golongan bapa akan pergi dari rumah kerumah untuk bertakbir sementara golongan ibu akan menyediakan makanan.. biasanya makanan yang dihidang adalah makanan disediakan utk hari raya esoknya.. mcm ketupat, lemang segera, rendang, kuah kacang.. etc majlis akan berjalan sampai tgh malam biasanya.

Pagi raya pulak.. pagi2 tu berbondong2 lah muslim dan muslimah (termasuk org indonesia, org morocco dan org turki) dengan baju raya masing2 ke hentian tram. Tujuannya hanya satu.. ke kedutaan2 yang terletak di Den Haag (The Hague). Biasanya kami org2 malaysia akan berjanji untuk pergi beramai2. Di Kedutaan Malaysia biasanya solat sunat AidilFitri akan bermula jam 9 pagi. Sebelum tu Takbir akan di bacakan bergilir2.. syahdu oooo dengar takbir raya nih.. teringat kampung halaman.. sob..sob..sob. Acara kemuncak ialah MAKAN... lepas solat org2 malaysia akan dijamu dengan banyakkkkk jenis makanan.. masa nih la nak makan lemang betul.. rendang, sate.. semualah.. time ni jugaklah jumpa dan sembang2 dengan kawan2 yang jauh.

Kalau kat sana rayanya sehari jer yg meriah kan.. biasanya kami semua akan pakai baju melayu/kurung sampai malam tau... hehehe sungguh manis kenangan itu dan selalunya rumah kamilah yang jadi port rumah terbuka except raya yang terakhir kami disana sbb aku tgh sarat mengandung masa tu... beramai2 la member datang dangan family masing2 dan biasanya akan lepak2 sampai malam... InsyaAllah aku akan masukkan gambar2 raya kat sana nnt.. tadi aku lupa nak copy... Apa2 pun aku mmg rindu suasana puasa dan raya di sana....syahdu..

No comments: