Monday, June 16, 2008

Tanah Airku

Belum habis rungutan mengenai kenaikan harga minyak yang “MELAMPAU” hari nih kami di kejutkan lagi dengan kehadiran “tiang parking” di depan opis.. Lorrrr dah start kena bayar parking rupanya hari nih.. isk isk isk… sungguh magic tau.. sebab semalam masa balik dr opis jam 6-630ptg gitu lom wujud tiang tu.. tup2 pagi nih dah ada… mmg sunggu magic… bila masa lak derang gi pacak…

Walaupun aku tak terkena tempias parking nih sementelah umah aku sekangkang kera jer dari opis dan aku plak lebih selesa naik motor (merempit kehkehkeh) tapi kesian kawan2 aku yg rumah jauh dan yg terpaksa bawak kereta ( sbb kena hantar anak etc).. rasa teraniaya tau… aku pulak yg gerammm nih

Kepada para pemimpin… “BELA” lah nasib kami nih.. rasa cam di “rompak” tau. Apa nak jadi ngan TANAH AIR ku…

Masa2 tertekan camni aku selalu teringatkan keadaan di Holland. Barang2 makanan murah dan hidup selesa walau dengan hanya duit biasiswa… korang cuba bayangkan yer…. Kita amik contoh fresh graduate di sana… gajinya EURO1800 kat sini RM1800..(so nisbah 1:1 yer.. takyah convert Euro ke RM) tapi kat sana susu 2 liter baru EURO1 kat sini 1 liter pun dah RM4 kalau 2 liter dah RM8…

aku dulu ..kalau shopping barang dapur di Holland.. satu trolley penuh dalam EURO40 jer tau.. ni dah termasuk jajan2 semua...kalau kat sini mau sampai RM200 tau…. Cuba tgk berapa mahalnya barang2 kita banding dengan NEGARA derang.. ni yg "derang" kata harga kita lebih murah berbanding dengan negara2 lain??? rasa cam diperbodohkan la....

‘SIGH’

1 comment:

abc said...

BETUL..Agreed with u..lagi nak compare negara kita ngan orang lain... makin ari makin melampau..dan aku tak heran skang nih byk sangat rompak merompak nih.. sebab barang smeua naik gaji ciput..camner nak survive???